Jak nejlépe pomoci nevidomému?
on 27.2.2014 22.09
Tisková zpráva
Vydal: Tyfloservis, o.p.s.
V Hradci Králové, dne 24. února 2014
Každý z nás se pravděpodobně někdy setkal v nevidomým člověkem ať už osobně nebo z dálky, kdy ho zahlédl, jak se někde pohybuje s bílou holí či vodicím psem. Tato situace v nás mohla vyvolat nejrůznější otázky, jak to ten člověk zvládá, podle čeho se orientuje atp. Řada z nás také mohla pocítit chuť mu pomoci. Přitom však přemýšlela, jak to udělat, aby pomoc byla skutečně prospěšná.
Projekt Tyfloservis již 22 let pomáhá dospělým lidem s vážným zrakovým postižením v překonání důsledků ztráty nebo vážného poškození zraku a v opětovném nabytí samostatnosti a nezávislosti. Pracovníci této obecně prospěšné společnosti učí své klienty, jak se efektivně a bezpečně pohybovat a orientovat v prostoru bez zrakové kontroly. Jejich činnost se však zaměřuje i na okolní společnost, kterou se snaží vybavit informacemi i praktickými dovednostmi, jak nevidomému či slabozrakému člověku vhodně pomoci. Těchto odborníků jsme se zeptali, jak to udělat s respektem k důstojnosti těchto lidí.
„Úplně prvním pravidlem je neostýchat se pomoc nabídnout, ale nevnucovat ji“, řekla Daniela Morávková, vedoucí střediska Tyfloservisu v Hradci Králové. „Mějte na paměti, že nevidomý jako každý jiný člověk vaši pomoc nejvíce ocení v situaci, kdy ji skutečně potřebuje. Neciťte se tedy zahanbeni, když vaši pomoc odmítne a dá přednost vlastní samostatnosti. Na druhou stranu však pomoc nevidomému vždy nabídněte. V novém, neznámém prostředí, nebo v určitých situacích, může mít i zkušený člověk velké potíže při orientaci“.
Dále Morávková popsala, jak je vhodné se při pomoci nevidomému chovat. „Chovejte se přirozeně a nenuceně. Nabídněte pomoc taktním a nenápadným způsobem a vyvarujte se projevů soucitu. Nevidomého člověka pozdravte jako první, i když to nemusí právě odpovídat etiketě. Případně se ho dotkněte na paži, aby věděl, že hovoříte s ním. Pokud ho znáte, můžete ho oslovit jménem a představit se mu, aby nebyl na pochybách, s kým se setkává“.
„Nevidomého člověka pouze doprovázejte, tedy dotkněte se ho loktem na paži a komentujte to například slovy nabízím vám rámě apod. On se vás sám chytne většinou v místě nad loktem. Při společné chůzi jděte půl kroku před nevidomým, který vás následuje. Vy se pohybujete vždy na té straně, která je méně schůdná, kde může hrozit nějaké nebezpečí – výkopy na chodníku, silniční provoz apod. Přes kontakt s vaší paží nevidomý člověk získává informace o okolním světě a také jistotu orientace v něm. Podle pohybu vašeho těla například vycítí změnu ve směru chůze, aniž by jste ho o tom slovně informovali. Rukou, za kterou se vás drží, mu také můžete ledacos ukázat, aniž by jste s ním museli manipulovat, například opěradlo židle, na kterou se má posadit, kliku ode dveří apod.“.
„Vždy slovně popisujte situaci, ve které se nevidomý člověk nachází. Dle situace a jeho přání komentujte nejdůležitější body a události anebo i zdánlivé detaily a maličkosti. Při tom se nevyhýbejte zrakovým dojmům včetně barev. Informace sdělujte jasně a přesně bez použití neurčitých slov jako jsou „tady“, „támhle“ nebo „pozor“. Pokud nevidomého člověka opouštíte, vždy mu to řekněte a popište okolí a možnosti další orientace v něm. Tedy například ho nenechte stát uprostřed chodníku nebo čelem ke zdi“.
Závěrem vedoucí střediska Tyfloservisu v Hradci Králové uvedla: „Za nevidomého člověka nikdy nejednejte, ani když vás k tomu vybízí okolí například slovy: Paní, chce si pán sednout?. V takové situaci s humorem převeďte pozornost k nevidomému a vybídněte tazatele ke kontaktu přímo s ním“.
Tyfloservis v rámci Královéhradeckého a Pardubického poskytuje ambulantní služby ve středisku v Hradci Králové. Terénní služby jsou zajištěny po celém území obou krajů v místě bydliště klientů nebo v centrech spolupracujících organizací. Provoz Královéhradeckého střediska je spolufinancován z prostředků Evropského sociálního fondu v ČR a státního rozpočtu ČR prostřednictvím Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost a z projektu Statutárního města Hradec Králové na podporu sociálních služeb. Provoz Pardubického střediska Tyfloservisu je financován z projektu Ministerstva práce a sociálních věcí ČR, grantu Pardubického kraje a Statutárního města Pardubic. Na jeho fungování se však podílí i další dárci, např. firmy eBrána, s.r.o., Elektrárny Opatovice, a.s., Konzum, obchodní družstvo v Ústí nad Orlicí. apod.
Kontaktní osoba: Mgr. Daniela Morávková
Tel.: 495 273 636, e-mail: h.kralove@tyfloservis.cz, pardubice@tyfloservis.cz , web: www.tyfloservis.cz
Partneři Duhových novin
KŘIŽOVATKA handicap centrum o.p.s. "Pomáháme vyjet správným směrem." Denní centrum, jehož náplní je sociálně - rehabilitační a aktivizační podpora lidí s handicapem.
město Pardubice
Činnost tohoto webu finančně podpořilo město Pardubice.
Královéhradecký kraj
Činnost tohoto webu finančně podpořil Královéhradecký kraj.
Pardubický kraj
Činnost tohoto webu finančně podpořil Pardubický kraj.
Ministerstvo kultury České republiky
Projekt Duhové křídlo se uskutečňuje za finanční podpory Ministerstva kultury.
Beck-online
Právní informační systém, který svým uživatelům zpřístupňuje nejen denně aktualizované právní předpisy, ale také veškerou oficiální judikaturu nejvyšších soudů ČR a velké množství judikatury a periodické i neperiodické literatury nakladatelství
C. H. Beck, která je s legislativou důsledně provázána.
Spolupracujeme
Tichý svět každý den na internetu publikuje aktuální Tiché zprávy ve znakovém jazyce, zejména ze světa a o světě neslyšících. Zprávy připravuje neslyšící redaktorský tým, a to v českém i ve znakovém jazyce.
Tvář Duhových novin – Martin Zach
Tváří Duhových novin je východočeský rodák Martin Zach. Martin Zach pomáhá lidem se zdravotním postižením již řadu let a rozhodl se touto formou pomoci také našim Duhovým novinám. Přečtěte si více...
Rozhovor s Martinem Zachem




